Kun osallistuin ensimmäiseen kirjavinkkarihallituksen kokoukseeni, minulle kerrottiin, että uudet hallituslaiset kirjoittavat itsestään esittelyn kirjavinkkariblogiin. Ajattelin, että mikäs siinä. Mikäänhän ei ole helpompaa kuin itsestään puhuminen. Mutta eipä se niin helposti käynytkään. Tässä tämä nyt  kuitenkin vihdoin tulee:

DSC_1024.jpgNimi on Minttu Luomala, ja olen töissä Rovaniemen kaupunginkirjastossa lasten- ja nuortenosastolla. Aito lappilainen en suinkaan ole, vaan junantuoma.  Se tuntuu täällä olevan tärkeä tieto, koska olen kuullut ”Mistä sie oot pois?”  -kysymyksen aika monta kertaa. Rovaniemelle olen päätynyt melkein sattumalta, ja hieman samalla tavalla olen tullut töihin kirjastoon. Toki kirjasto on aina ollut rakas paikka, ja lukeminen tärkeä osa elämää. Vinkannut olen siitä lähtien, kun tulin töihin kirjastoon eli huikeat pari vuotta. Vinkkaan sekä ala- että yläkoululaisille ja pyydettäessä muillekin. En oikein osaa kieltäytyäkään, jos pyydetään, ja koko ajan tulee mieleen lisää potentiaalisia vinkkauskohteita. Tähän saakka kirjastotyö lasten- ja nuortenosastolla on ollut älyttömän hauskaa, myös vinkkaaminen, vaikka ihan jokainen vinkkaus ei älytöntä onnistumisen kokemusta tuottaisikaan. Mutta on käynyt myös niin, että opettaja on tullut pyytämään minulta kirjalistaa, kun oppilaat ovat jo ensimmäisen listan kirjat ehtineet lukea. Mikä voisi paremmin motivoida?

- Minttu, joka toivottaa kaikille aurinkoista kesää


Ja loppuun vielä satunnaisesti valittu lista kirjoista, joita olen vinkannut yläkoululaisille:


Leinonen, Anne: Ilottomien ihmisten kylä

Vuorela, Seita: Karikko

Simukka, Salla: Punainen kuin veri

Niemi, Mikael: Aivot pellolle

Holopainen, Anu: Ihon alaiset

Enoranta, Siiri: Surunhauras, lasinterävä

Forman, Gayle: Jos vielä jään

Keränen, Mika: Maaliviivalla

Smale, Holly: Geek girl. Matalalentoa mallitaivaalla

Sedgwick, Marcus: Miekkani laulaa