"Jos aloittaisit nyt urasi vinkkarina, mitä tekisit toisin?" Kuvitteellinen toimittajahujoppi aloittaa. Ja minä vastaan: "Listaisin kaikki kirjat - luokittain".

Kuten Markku edellisessä blogauksessa kertoi, elämme hektisiä hetkiä. Kalenteri on tuupattu vuoden loppuun niin täyteen keikkoja kuin jaksaa ja nyt tehdään listoja, jotta vastaanottavat kirjastot voivat kerätä kirjoja valmiiksi. Tässä tapauksessa kun vinkkari ei tuo omia kirjoja mukanaan vaan kirjasto kertää ne, jotta kuulijat sitten voivat niitä lainata. Ja tässä listauksessa apuna käytetään kaikki mahdollinen, niin sivupiiri.fi kuin tämän blogin listatkin.

Olen muutaman vuoden ajan kirjoittanut vinkkauslistat aina tiedostoksi ko. koulun nimellä. Näin voin palata niihin myöhemmin, löydän helposti, kun innostunut oppilas tulee viikon kuluttua kysymään niitä kirjoja, joita esittelin. Ja tietysti se auttaa myös kollegoja, jotka voivat tarkistaa, mitä olen esitellyt. Yleensähän kukaan ei muista kirjan nimiä vaan ne kaikista hulluimmat kohtaukset, jotka olen kertonut.

Viiden vuoden vinkkauskokemus on tehnyt aika monta listaa. Ja jokaisessa listassa on aika monta kirjaa. Ja nyt minä haaveilen sellaisesta listasta, joka olisikin laadittu luokan mukaan. Niin, että minulla olisi listattu kaikki vinkkaamani kirjat ekaluokkalaisille, kaikki mitä olen vinkannut tokaluokkalaisille jne.

Ajatelkaa sitä helpoutta! Ottaisin vain listan esille, nappaisin kirjat, jotka nyt tuntuisivat hyvältä ja kopioisin uudelle pohjalle. Kuinka helppoa! Ei tarvitsisi joka kerta kirjoittaa uudelleen, säheltää pitkien kirjan nimien kanssa jne.

Kuka haluaa olla vapaaehtoinen? Käydä kaikki listani läpi ja kopioida niistä kirjan nimet! Jos siis olet vinkkausurasi alussa, listaa kaikki ylös. Tee mahdollisimman monia listoja, iän mukaan, genren mukaan jne. Ja listaa myös vinkkisi. Minä aloin tehdä sitä vasta viime keväänä, kun alkoi muistitila päässä loppua. Voi kun senkin olisin tajunnut silloin alussa....

Arja-täti