Hädissäni viime vuoden lopulla lupasin jollekulle vinkkarikollegalle, että julkaisen Arja-tädin rakkauslistan.
Juttu lähti siitä, että tunsin pientä paniikkihikeä töissä, kun nuori teiniasiakas halusi jotain kivaa luettavaa. Siis ei ahdistavaa. Tuollaiset kysymykset pukkaa hikoiluttaan tällaista angsti-tätiä, mutta selvisin tilanteesta.

Kasiluokalle olen jo muutaman vuoden ajan vinkannut ns. genrevinkkausta, joissa esittelen fantasiaa, scifiä, kauhua ja jännitystä. Listan olen tälle postannutkin ja löytyy täältä (joku versio, päivittyy tietysti koko ajan). Kauhukseni jotkut opettajat haluavat tuohon pakettiin myös romantiikan. Sen olen tähän asti ottanut kyllä pakettiin, mutta en sen enempää kirjoja esitellyt vaan enemmänkin nostanut pöydälle. Chick lit on jo sanana minulle hirvittävä, koska lausun sen helposti vahingossa tiedätte-kyllä-miten, niin että se tarkoittaa ihan jotain muuta.

Mutta tässä siis rakkautta, jota sekä vinkkaan että suosittelen. (Napattu suoraan vinkkauslistaltani, joten uutuuspainotteinen)

Kitti, Marko: Oliivityttö

Tässä on jotain samaa kuin iki-ihanassa Kari Levolan Tahdon -kirjassa.
Myönnetään, että Levolankin luin vasta hiljattain. Vaikka siitä olisin varmaan nuorempanakin tykännyt.
Kitin Oliivitytössä hyvää on myös se, että kirja on sopivan ohkainen eli sitä voi suositella myös sellaiselle, joka ei niin paljon ole lukenut. Ja pojan näkökulma aina plussaa.

Smith, Jennifer E.: Tilastollinen todennäköisyys kohdata se ainoa oikea

Ihana. Myönnetään, ei tässä kirjassa kaikki ole sellaista siirappisen ihanaa, vaikka kansi ja nimi siihen viittaa. Itse asiassa kirjassa on paljon isoja vaikeita kysymyksiä. Siksi kai minä siitä pidinkin. Mutta hih, saanpa sen silti tähän rakkauslistaan.

Handler, Daniel: Ja sen takia erosimme

Mun rakkauslistalle pääsee myös todellinen erokirja. Omalla tavallaan hauska, siis tietysti maailman vakavin asia, seurustelun loppuminen, mutta kirja on kirjoitettu niin, että sitä lukiessa ei onneksi tarvi itseä.

Green, John: Tähtiin kirjoitettu virhe

Kuten huomaat en minä todellista rakkaus-siirappi-listaa osaa tehdä. Tämä kirja on todellinen itkettäjä, kertoo tytöstä, joka sairastaa kuolemanvakavasti syöpää. Ja silti minä nostan sen listalleni.

Rannela, Terhi: Amsterdam, Anne F. ja minä

Onko tämä sinusta rakkauskirja? Ei ehkä ole, mutta minulle kyllä. Kuten Simukan Kun enkelit katsovat muualle minusta on aina niin herkullista tuoda rakkauslistoille sellaista rakkautta, joka ei ole ehkä niin itsestäänselvyys. Jonain vuonna minulta on erikseen pyydetty kirjalistoja homo/lesbo/bi - aiheista ja nehän menee tietylle porukalle aina.

 

Tässä muutama suosikkini.
Myönnän, todelliset rakkausteokset taitavat jäädä aina listojeni ulkopuolelle. Mutta sellaista vanhanajan rakkautta mm. Georgette Heyeriä luen iltaisin salaa enkä kerro kenellekään töissä.

Tammiterveisin
Arja-täti