Muutaman vuoden takainen väsymyskausi aiheutti Arja-tädille monenlaista päänvaivaa.
Yksi kysymys oli se, miten saa itsensä nauttimaan lukemisesta lomalla, kun vinkkauskirjat pitää jättää sivuun ja saa ja pitää nauttia ihan lukemisesta harrastuksena. Useina vuosina olenkin lomalla lukenut "ihan hömppää" eli minulle se tarkoittaa vanhoja kotimaisia kirjailijoita ja tyttökirjoja. Loman lopulla olen tarttunut sitten ehkä johonkin muuhunkin.

Tänä kesänä kaikki on toisin!
Liekö kaikenlainen väsymys ohi, kun jaksoin ja uskalsin ja halusin kolmannella lomaviikolla tarttua Tikliin. Juu-u, siihen yli 800 sivuiseen järkäleeseen. Minä, joka neljäsataa sivuista kirjaa pidän yleensä ihan liian paksuna että kannan edes töistä kotiin. Ja olen nauttinut. Vihdoin vuosien tauon jälkeen voin sanoa, että todella harrastan, nautin ja rakastan lukemista. Myös silloin kun olen lomalla.

Lukuähkyn välttämiseksi olen jo vuosia tehnyt niin, että luen vuorotellen vinkkauskirjan, aikuisten "harrastus" kirjan, uutuuden ja vanhan kotimaisen. Näin mikään aihe ei käy liian raskaaksi sen takia, että lukisi putkeen liian paljon samaa. Olenhan muutenkin kovin vaihtelunhaluinen. Tämän lisäksi yritän välttää vinkkauskirjojen "pakkolukua" niin että joudun kiirehtimään lukemista tulevan vinkkauksen takia. Kirjapaketti kun on niin laaja jo että otan uusia kirjoja mukaan kun siltä tuntuu, en siten että lukemiselle tulee kiire.

Mitä keinoja sinä käytät?

Ja miten olet päässyt siitä ajatuksesta eroon, että pitäisi lukea koko ajan enemmän ja enemmän (sen kysymyksen kanssa kamppailin varmaan viisi ensimmäistä vinkkaus vuotta.)

Arja-täti